گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور قیمت امروز دینار عراق در مشهد (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مهلت نهایی تمدید بیمه شخص ثالث با بخشودگی کامل جریمه اعلام شد
سرخط خبرها

یادی از احمد خیامی، پدر صنعت خودرو ایران هم‌زمان با سالروز درگذشتش | پدر «پیکان» سرنوشت

  • کد خبر: ۳۳۵۴۵۷
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۸
  • ۱۷
یادی از احمد خیامی، پدر صنعت خودرو ایران هم‌زمان با سالروز درگذشتش | پدر «پیکان» سرنوشت
«احمد خیامی» کارآفرین بزرگ ایرانی، صنعتگر، عضو اتاق بازرگانی تهران و از نخبگان کشور بود. مؤسس ایران ناسیونال، بانک صنعت‌ومعدن و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش بود. لقب «پدر صنعت خودرو» ایران تا همیشه متعلق به اوست.

مریم شیعه | شهرآرانیوز؛ هیچ‌کس نمی‌داند در کدام روز از کدام ماه سال به دنیا آمده‌است. توی شناسنامه‌اش فقط یک چیز نوشته شده است، متولد‌۱۳۰۳. حتی بعد‌ها توی گذرنامه‌اش هم خبری از روز و ماه نیست. پدر و مادرش سواد خواندن و نوشتن ندارند و کسی تاریخ دقیق تولد او را ثبت نکرده‌است.

پدرش آقا علی‌اکبر کامیون‌دار است و پدربزرگش، عبدا... خان از مشروطه‌خواهان شناخته‌شده عصر خود. وقتی ارتش شوروی به نیمه‌شرقی کشور یورش می‌برد و مشهد را اشغال می‌کند، این وسط کامیون‌های آقا علی‌اکبر را هم مصادره می‌کند. مثل اموال بسیاری دیگر از مردم عادی. 

تمام کامیون‌های پدر یک‌شبه دود می‌شود و وقتی هم جنگ تمام می‌شود، کامیون‌ها هم قاتی غنایم روس‌ها از مرز خارج می‌شوند و سر از شوروی درمی‌آورند. پدر روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد. این اتفاق، حاصل یک عمر زحمت‌کشی را به باد می‌دهد. بااین‌حال، آقا علی‌اکبر تسلیم نمی‌شود. توقفگاه کامیون‌ها را به تعمیرگاه کامیون تبدیل می‌کند؛ چیزی که روس‌ها نمی‌توانستند از ایران خارج کنند! یک چیز‌هایی را از قبل می‌داند و یک چیز‌هایی هم یاد می‌گیرد. 

این وسط احمد، به همراه برادرش محمود توی گاراژ پدر مشغول به‌کار می‌شوند. احمد هر روزش را لابه‌لای اتومبیل‌ها شب می‌کند. توی سرمای زمستان آن‌قدر قطعه باز و بسته می‌کند که دست‌هایش سرخ و ترک‌ترک می‌شود. زخم‌ها را توی آب جوش می‌گذارد تا کمی دمای دستانش متعادل شود و بتواند آچار‌ها را توی دست حرکت دهد.

تولد ایران ناسیونال‌

می‌خواهد کار کند، سرمایه ندارد. فقط هفده‌سال دارد و هنوز نمی‌داند قرار است چه‌کار کند، اما تصمیمش برای استقلال مالی و کسب سرمایه اولیه جدی است. ایده‌های بزرگ توی سر دارد. یک روز پدر توی خانه درباره فروش کامیونش حرف می‌زند و احمد به این فکر می‌کند که اگر بتواند یک مشتری خوب برای کامیون دست‌وپا کند، احتمالا بخشی از مشکلش حل می‌شود. راه می‌افتند توی بازار و گذرش به آقای فولادی می‌افتد. فولادی پای معامله می‌نشیند و وقتی همه‌چیز تمام می‌شود، احمد از او دستخوش می‌خواهد.

او هم چادر برزنتی که روی کامیون کشیده می‌شد را به احمد هدیه می‌دهد. ارزش چادر توی بازار ششصدتومان بود و همین ششصد‌تومان می‌شود سرمایه اولیه زندگی احمد. با همان پول اندک، حواله خرید و فروش می‌کند؛ حواله قند، شکر و چیز‌های دیگر. کمی بعد بازار قند و شکر خراسان را توی دست می‌گیرد، اما راضی نمی‌شود. احمد از مرز‌های ایران بیرون می‌زند. ذهنش، ذهن یک تاجر کارکشته است. هوش اقتصادی‌اش او را به اروپا و امریکا می‌کشاند و یک بعدازظهر با محمود، برادرش تماس می‌گیرد. 

می‌گوید با شرکت خودروسازی تالبوت قراردادی امضا کرده‌است. علاقه به صنعت خودرو، باز او را به سمت ماشین‌های جور‌واجور کشانده بود. محمود هم فورا کار‌های تأسیس کارخانه تهران را انجام می‌دهد؛ کارخانه‌ای به نام «ایران ناسیونال». احمد می‌خواهد در زمانه‌ای که هنوز هم اکثر مردم ایران با اسب و قاطر جابه‌جا می‌شوند، صنعت خودرو را متحول کند. وقتی هم برای اولین‌بار در سال‌۱۳۴۲ مجوز اتوبوس‌سازی می‌گیرد، نام ایران ناسیونال در کشور می‌پیچد.

پیکان، نماد خودرو ایرانی

پیکان فقط یک خودرو ساده نبود. بخشی از تاریخ معاصر ایران بود که به لحاظ سیاسی و اقتصادی پیام‌های واضح و روشنی داشت. پیکان را می‌توان نه فقط با زبان ساختار‌ها که با زبان مردم کوچه و خیابان هم روایت کرد. وقتی در سال‌۱۳۴۶ با همکاری شرکت روتس انگلیس و ایران ناسیونال وارد خیابان‌های تهران شد، به بخش پررنگی از خاطرات جمعی ایرانیان بدل شد. پیکان رؤیای چهارچرخ مردم عادی بود. همان مردمی که دستشان به خودرو‌های لوکس امریکایی نمی‌رسید. پیکان وعده هر ایرانی، یک خودرو بود.

توی روز‌هایی که اقتصاد کشور وابسته به نفت و گاز بود، پیکان نقطه عطفی برای رشد صنعت در کشور شد. زاده انگلیس بود، اما بومی‌شده و مونتاژ شده به دست ایرانی‌ها. اولین نسل از راننده‌های طبقه متوسط ایرانی، نخستین رانندگی را با پیکان‌ها شروع کردند. تا قبل از جولان دادن پژو در خیابان‌ها، پیکان وسیله تفریح، دورهمی و امرار معاش بود. مکانیک‌ها آن را مثل کف دستشان می‌شناختند و جوان‌ها به‌دنبال خرید مدل‌های اسپرت‌تر و رنگارنگ پیکان بودند. 

«احمد خیامی» کارآفرین بزرگ ایرانی، صنعتگر، عضو اتاق بازرگانی تهران و از نخبگان کشور بود. مؤسس ایران ناسیونال، بانک صنعت‌ومعدن و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش بود. لقب «پدر صنعت خودرو» ایران تا همیشه متعلق به اوست. کسی که برای اولین‌بار در ایران دست به تولید انبوه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری زد. او سرانجام در ۷‌خرداد ۱۳۷۹ در تنهایی و غربت، در کانادا درگذشت.

پیکانی که ما داشتیم

«پیکان سرنوشت ما» به قلم مهدی خیامی، برادر احمد خیامی است. این کتاب خاطرات شخصیتی است که توانسته به عنوان یکی از بنیان‌گذاران شرکت کارخانجات ایران ناسیونال و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش خود را مطرح کند. در این کتاب مسیر طولانی و پرپیچ‌و‌خم موفقیت به همراه تجربیات خیامی و آنچه بر وی گذشته است به تحریر درآمده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«بدتر از هوای شرجی و گرم خوزستان رفتار ظالمانه عمال انگلستان با ایرانی‌ها بود. در آن زمان انگلیس‌ها افسار تمام امور زندگی مردم ایران را در دست داشتند و در همه کار‌ها دخالت می‌کردند. شرکت نفت ایران و انگلیس مالک جان و مال و ناموس مردم بود. برای مثال، یک بار هیئت اتاق بازرگانی خرمشهر می‌خواست نام انگلیسی خیابانی را که در کنار کارون قرار داشت به دریادار شهید بایندر تغییر بدهد. هربار که پلاکی نصب می‌کردند، شب عده‌ای اوباش طرف‌دار انگلیسی‌ها می‌ریختند و مردم را کتک می‌زدند و پلاک را می‌کندند و می‌رفتند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
جلال قدس مختاریان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
روحشان شاداحمدومحمودخیامی کارآفرینان بزرگ وپدرصنعت نوین ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
روحش شاد
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
روحش شاد و یادش گرامی باد اینها مفاخر ایران هستند و باید مجسمه اینارو ساخت و در میادین شهر گذاشت
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
سلام و درود به روان پاک برادران خیامی که از دنیا رفته اند وبرای سایر بازماندگانشان آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت از خداوند متعال خواستارم . کاش می بودید و ارتقا خودرو رو از این فلاکت نجات می‌دادید
هموطن رزمنده 8 سال دفاع مقدس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
یاد برادران خیام جاوید. خدا ارواحشان بیامرزد که چنین صنعتی به کشور ونون دادن به مردم شاه کار نمودند یادشان گرامی. اما الان انهائی که تصاحب کارخانه شدن. بگوئید چه کار کردند. فقط اینو بگم خدا ازشان نگذرد
مجید صباحیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
سلام و احترام
لازم به ذکر است جناب مهدی خیامی نویسنده کتاب پیکان سرنوشت ما فرزند جناب احمد خیامی می باشند که در متن بالا به اشتباه برادر ایشان خطاب شده است.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
0
0
حیف این نوابِغ صنعت که دیگر درایران نیستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
حیف شد که فرارت دادن ورفتی به غربت وکل شرکت رو...........
ع ع
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
روحش شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
روح این مرد بزرگ ، آقای احمد خیامی ، شاد....
عباس مهربان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
روحش شاد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
روحش شاد نور به قبرش بباره این دو برادر واقعآ ایرانی بودن ای کاش نسل اینها بیشتر بود به جای این همه انگل واختلاس گر
علی اصغر قاسم پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
روحش شاد، نام و یادش گرامی.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
احمدخیامی وحمیدکاشانی اخوان موسس فروشگاه بزرگ ایران وفروشگاه زنجیره ای کوروش یاد این بزرگ مردان جاویدان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
0
0
افسوس که این انسانها رفتندو...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
0
روحش شاد و.نامش برای همیشه بر قلبهای وطن پرستان واقعی جاودان خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
0
روحش شاد و یادش گرامی
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->